Pravidlá lietania a postupy aplikované v letovej prevádzke nad územím Slovenskej republiky sú v súlade s Vykonávacími nariadeniami Komisie (EÚ) č. 923/2012 a č. 1185/2016, Rozhodnutím ED 2013/013/R, ICAO Annex 2, Annex 11, Doc 4444, s výnimkou rozdielov uvedených v GEN 1.7 a v súlade s národnými predpismi L 2, L 11, L 4444.
Minimálne výšky pre lety VFR sú uvedené v odseku ENR 1.2.1.5 a minimálne hladiny pre lety IFR sú uvedené v odseku ENR 1.3.1.2.
Cestovné hladiny pre lety VFR sú uvedené v odseku ENR 1.2.1.4 a cestovné hladiny pre lety IFR sú uvedené v odseku ENR 1.3.2.2 a ENR 1.3.3.1.
medzi letmi IFR vo vzdušnom priestore tried C a D,
medzi letmi IFR a letmi VFR vo vzdušnom priestore triedy C,
medzi letmi IFR a zvláštnymi letmi VFR,
medzi zvláštnymi letmi VFR.
a. Letové povolenie sa musí získať pred uskutočnením riadeného letu alebo časti letu, keď je let riadený. Žiadosť o toto povolenie sa podáva predložením letového plánu stanovišťu ATC.
b. Ak sa v letovom pláne uvádza, že počiatočná časť letu bude neriadená a v nasledujúcej časti letu sa bude poskytovať služba riadenia letovej prevádzky, letová posádka musí pred vstupom do oblasti, v ktorej sa začne riadený let, získať povolenie od príslušného stanovišťa ATC.
c. Ak sa v letovom pláne uvádza, že v počiatočnej časti letu sa bude poskytovať služba riadenia letovej prevádzky a že nasledujúca časť bude neriadená, lietadlu sa obvykle vydá povolenie platné po miesto, v ktorom sa riadený let skončí.
d. b. Veliteľ lietadla informuje stanovište ATC v prípade, že letové povolenie je nevyhovujúce. V takomto prípade stanovište ATC vydá zmenené povolenie, ak je to možné.
e. c. V prípade žiadosti o letové povolenie pre lietadlo, ktorá zahŕňa požiadavku prednosti, musí sa predložiť oznámenie s vysvetlením potreby takejto prednosti, ak o to príslušné stanovište ATC požiada.
f. d Možná zmena letového povolenia počas letu
Ak sa pred vzletom očakáva, že v závislosti od vytrvalosti zásob
zásobypaliva/energie a podliehajúc zmene letového povolenia počas letu, sa môže prijať rozhodnutie o pokračovaní na zmenené letisko určenia, príslušné stanovištia ATC musia byť o tom informované tým, že sa v letovom pláne uvedie informácia, ktorá sa týka zmenenej trate (ak je známa) a zmeneného letiska určenia (v poli 18 FPL, napr. RIF/LZKZ).
g e Na riadenom letisku nesmie lietadlo rolovať po prevádzkovej ploche bez povolenia letiskovej riadiacej veže a musí plniť všetky príkazy vydané týmto stanovišťom.
Letové povolenie musí obsahovať:
identifikáciu lietadla podľa letového plánu,
medzu povolenia,
trať letu,
Poznámka: Pri vydávaní letového povolenia nebude uvedená trať letu, pokiaľ je zhodná s traťou uvedenou v FPL.
hladinu (hladiny) letu na celú trať alebo jej časť, a ak sa tak požaduje, zmeny hladín,
akékoľvek ďalšie potrebné príkazy alebo informácie, ktoré sa týkajú napríklad približovacích alebo odletových manévrov, spojenia a času uplynutia platnosti povolenia.
Piloti lietadiel vstupujúcich do CTR/TMA musia nadviazať obojsmerné rádiové spojenie na príslušnej FREQ TWR alebo APP, do priestoru zodpovednosti ktorého zamýšľajú vstúpiť, najmenej 3 minúty pred vstupom a odovzdať nasledujúce údaje:
identifikácia lietadla,
aktuálna poloha a hladina,
potvrdenie informácie ATIS a QNH v prípade letiska, pre ktoré je vysielaná informácia ATIS,
žiadosť o letové povolenie v prípade letov s podaným letovým plánom alebo žiadosť o predloženie obmedzených informácií letového plánu podľa odseku ENR 1.10.1.1.5.
Príklad:
OM ABC, DUBOVÁ, NADMORSKÁ VÝŠKA 1 200 STÔP, INFORMÁCIA GOLF QNH 1014, ŽIADAM O VSTUP DO CTR PODĽA LETOVÉHO PLÁNU.
alebo
OM ABC, DUBOVÁ, NADMORSKÁ VÝŠKA 1 200 STÔP, INFORMÁCIA GOLF QNH 1014, ŽIADAM PREDLOŽIŤ LETOVÝ PLÁN.
Poznámka: Ak piloti vrtuľníkov prevádzkovateľov AIR-TRANSPORT EUROPE, spol. s r. o. a Letecký útvar Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v prípade osobitných činností nie sú schopní dodržať požadovaný čas, môžu odovzdať tieto údaje bezprostredne pred vstupom do CTR/TMA.
Pre odlety pozri podsekciu AD 2.22 jednotlivých letísk.
Pre let v neriadenom vzdušnom priestore pozri aj príslušné časti AIP SR GEN 1.5 Lietadlové prístroje, vybavenie a letová dokumentácia, ostatné časti ENR 1.1 Všeobecné pravidlá, ENR 1.2 Pravidlá na lety za viditeľnosti, ENR 1.3 Pravidlá na lety podľa prístrojov, ENR 1.4 Klasifikácia vzdušného priestoru a ENR 1.10 Plánovanie letu. Informácie o letiskách sú uvedené v časti AD (AIP SR, zväzky II. a III.).
Poznámka: Mimo OPR HR riadených letísk a letísk, kde sa neposkytuje služba riadenia letovej prevádzky sú v časti AD (AIP SR, zväzky II. a III.) upravené podmienky, za ktorých je možné využiť služby letiska, resp. sú upravené postupy, ktoré sa na letisku uplatňujú. Tieto podmienky, resp. postupy musia piloti dodržiavať a stanovište ATS neskúma, či sú tieto podmienky, resp. postupy dodržané.
Letom bez letového plánu sa poskytuje pohotovostná služba v prípade, ak došlo k stavu núdze alebo k obmedzeniu prevádzkyschopnosti lietadla, ktorá by mohla ovplyvniť bezpečnosť letu alebo je inak známe, že poskytnutie tejto služby vyžaduje alebo potrebuje.
Pilot lietadla musí v tomto prípade oznámiť stanovišťu FIC Bratislava:
identifikáciu a typ lietadla,
polohu,
povahu núdze a zámery.
Ak to okolnosti umožňujú, pilot lietadla čo najskôr oznámi:
letisko odletu alebo miesto prevádzky,
trať letu,
letisko určenia alebo miesto prevádzky,
predpokladaný čas príletu,
počet osôb na palube a vytrvalosť zásob paliva/energieletu.
Ak pilot neohlási ukončenie stavu núdze alebo pominutie problému, alebo v prípade straty spojenia, musí čo najskôr po pristátí podať hlásenie o pristátí stanovišťu FIC Bratislava podľa odseku ENR 1.10.5.5. Stanovišťe FIC Bratislava vyhlasuje obdobie núdze v súlade s ICAO Annex 11.
identifikáciu lietadla,
typ lietadla,
letisko odletu alebo miesto prevádzky,
aktuálnu polohu a hladinu,
vstupný/výstupný bod do/z FIR BRATISLAVA s vypočítaným časom.
stanicu, ktorú volajú;
volací znak (identifikácia lietadla) a typ lietadla;
polohu a hladinu;
zámer letu (charakter činnosti).
V RMZ sa od pilotov lietadiel vyžaduje nepretržite bdieť na príslušnom komunikačnom kanáli.
identifikácia a typ lietadla,
miesto vstupu do ATZ,
poloha na letiskovom okruhu podľa obrázku v odseku ENR 1.1.8.3.3.
Poznámka: Ak je ATZ súčasťou RMZ, piloti musia pri počiatočnej komunikácii postupovať podľa odseku ENR 1.1.8.2.2.
identifikácia a typ lietadla,
začatie rolovania,
vstup na vzletovú a pristávaciu dráhu,
poloha na letiskovom okruhu podľa obrázku v odseku ENR 1.1.8.3.3,
miesto opustenia ATZ.
identifikácia a typ lietadla,
miesto, nadmorskú výšku letu nad zamýšľaným miestom vstupu a výstupu do/z ATZ a QNH,
vzdialenosť, zemepisný smer od letiska, trať a nadmorskú výšku letu v ATZ.
Poznámka: Ak je ATZ súčasťou RMZ, piloti musia pri počiatočnej komunikácii postupovať podľa odseku ENR 1.1.8.2.2.
preferovaná RWY v používaní,
smer a rýchlosť vetra,
oblastné/letiskové QNH (pozri odsek ENR 1.7.3.2),
informácie o známej letiskovej prevádzke,
iné informácie, ktoré môžu byť vhodné.
Poznámka: Informácie vysielané operátorom CTAF majú iba informatívny charakter a nezbavujú veliteľa lietadla žiadnej jeho zodpovednosti. Veliteľ lietadla má právo rozhodnúť s konečnou platnosťou o vykonaní letu.
Príklad:
Pilot: "DUBNICA PREVÁDZKA, OM ABC FINÁLE DRÁHY 23, PRISTÁTIE".
Operátor CTAF: "OM ABC, DUBNICA PREVÁDZKA, QNH 1010, VIETOR 050°, 5 UZLOV".
jeden z veliteľov lietadiel je určený za vedúceho skupiny,
z hľadiska navigácie a hlásení o polohe vykonáva skupina let ako jedno lietadlo,
za zabezpečenie rozstupov medzi lietadlami v skupine počas letu zodpovedá vedúci skupiny a velitelia jednotlivých lietadiel a vzťahuje sa to aj na prechodné obdobia, keď lietadlá manévrujú, aby dosiahli vlastný rozstup v rámci skupiny a takisto na formovanie skupiny a na jej rozchod,
vzdialenosť medzi jednotlivými lietadlami a vedúcim skupiny nesmie priečne ani pozdĺžne presiahnuť 0,5 NM (1 km) a vertikálne 100 ft (30 m).
Poznámka: Výnimku tvoria skupinové lety štátnych lietadiel.
PRÍKLAD: SKUPINA MÁ 5 LIETADIEL: OM ABC PLUS 4 SKUPINOVÝ LET.
Zhadzovanie predmetov alebo rozprašovanie za letu sa vykonáva len v súlade s:
právnymi predpismi Únie a v prípade potreby s vnútroštátnymi právnymi predpismi na prevádzku lietadiel regulovanú členskými štátmi;
príslušnými informáciami, odporúčaniami a/alebo povoleniami príslušného stanovišťa letových prevádzkových služieb.
V Slovenskej republike nie je zhadzovanie predmetov a rozprašovanie dovolené. Dopravný úrad môže udeliť výnimky.
Akrobatické lety sa vykonávajú len v súlade s:
právnymi predpismi Únie a v prípade potreby s vnútroštátnymi právnymi predpismi na prevádzku lietadiel regulovanú členskými štátmi,
príslušnými informáciami, odporúčaniami a/alebo povoleniami príslušného stanovišťa letových prevádzkových služieb.
Podmienky stanovuje Dopravný úrad.
Lietadlo môže vliecť iné lietadlo alebo predmet len v súlade s:
právnymi predpismi Únie a v prípade potreby s vnútroštátnymi právnymi predpismi na prevádzku lietadiel regulovanú členskými štátmi,
príslušnými informáciami, odporúčaniami a/alebo povoleniami príslušného stanovišťa letových prevádzkových služieb.
Podmienky stanovuje Dopravný úrad.
Lety neobsadených voľných balónov sa vykonávajú spôsobom, ktorým sa minimalizuje nebezpečenstvo pre osoby, majetok alebo pre ostatné lietadlá, a ktorý je v súlade s podmienkami stanovenými v odseku ENR 5.3.1.1 a v dodatku 2 Vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) č. 923/2012.
Pozri Úprava Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 4/2010 Pravidlá pre výsadkové činnosti.
Prevádzkovateľ zamýšľajúci vykonať fotolet vo FIR BRATISLAVA musí najmenej 3 pracovné dni pred vykonaním letu zaslať na e-mailovú adresu briefing@lps.sk nasledujúce informácie:
názov prevádzkovateľa,
identifikácia lietadla,
typ lietadla,
letisko odletu a príletu,
deň a čas letu,
predpokladané trvanie činnosti,
plánovaná hladina/blok hladín,
grafická schéma letu na príslušnej časti Leteckej mapy - ICAO 1 : 500 000 s číselným označením otočných bodov (úsekov).
Poznámka: Tieto postupy neplatia pre lety Open Sky.
Pozri sekciu GEN 2 Tabuľky a kódy.
nastaviť odpovedač SSR na kód 7600,
pokračovať v lete za VMC,
pristáť na najbližšom vhodnom letisku,
ohlásiť pristátie najrýchlejšími prostriedkami príslušnému stanovišťu ATC alebo
ak sa to javí vhodné, dokončiť let IFR v súlade s odsekom ENR 1.1.11.1.4.
Bratislava/M. R. Štefánik NDB OB (pre RWY 31)
NDB OKR (pre RWY 22)
Košice VOR KSC
Piešťany NDB PNY
Poprad-Tatry ABRAG
Žilina NDB ZLA alebo SAGAN1)
Poznámka: 1)Pozri odsek LZZI AD 2.22.5.
nastaviť odpovedač SSR na kód 7600,
udržiavať poslednú pridelenú rýchlosť a hladinu alebo minimálnu letovú nadmorskú výšku, ak je táto väčšia, počas 7 minút od času, kedy:
dosiahlo poslednú pridelenú hladinu alebo minimálnu letovú nadmorskú výšku, ak je táto väčšia alebo
nastavilo odpovedač na kód 7600 alebo vysielač ADS-B na vyjadrenie straty spojenia lietadlo-zem alebo
malo hlásiť svoju polohu nad povinným hlásnym bodom
podľa toho, čo bolo neskôr a potom upraví hladinu a rýchlosť podľa podaného letového plánu,
ak bolo vedené alebo ak bolo inštruované službou ATC pokračovať paralelnou traťou (offset) použitím RNAV bez určenia medze, pokračovať najpriamejším možným spôsobom tak, aby sa vrátilo na trať podľa platného letového plánu najneskôr pri prelete nasledujúceho význačného bodu berúc do úvahy použiteľnú minimálnu letovú nadmorskú výšku,
pokračovať v lete po trati v súlade s platným letovým plánom k príslušnému navigačnému zariadeniu alebo fixu letiska určenia a keď sa požaduje plnenie podľa odseku ENR 1.1.11.1.4.1 e), bude vyčkávať nad týmto zariadením alebo fixom do začatia klesania,
Poznámka: Neplatí pre letisko Žilina, pre miestny postup pozri odsek LZZI AD 2.22.5.2.
začať klesať nad navigačným zariadením alebo fixom uvedeným v odseku ENR 1.1.11.1.4.1 d) v čase alebo čo najbližšie, ako je to možné, k očakávanému času priblíženia naposledy prijatému a potvrdenému alebo, ak čas nebol prijatý a potvrdený, čo najbližšie, ako je to možné, k vypočítanému času príletu vyplývajúceho z platného letového plánu,
Poznámka: Neplatí pre letisko Žilina, pre miestny postup pozri odsek LZZI AD 2.22.5.2.
vykonať normálny postup priblíženia podľa prístrojov určený na uvedené navigačné zariadenie alebo fix a
pristáť do 30 minút, ak je to možné, od vypočítaného času príletu určeného v odseku ENR 1.1.11.1.4.1 e) alebo od očakávaného času priblíženia naposledy potvrdeného, podľa toho, ktorý z nich je neskorší.
Poznámka: Podľa vyššie stanovených meteorologických podmienok je zrejmé, že odsek ENR 1.1.11.1.3 platí pre všetky riadené lety, zatiaľ čo odsek ENR 1.1.11.1.4 platí len pre lety IFR.
požiadať príslušné stanovište ATC o zmenu trate ihneď, ako uzná za nutné takúto oblačnosť obletieť,
ohlásiť približnú polohu búrkovej činnosti, smer, ktorým ju zamýšľa obletieť (vľavo alebo vpravo) a predpokladanú maximálnu vzdialenosť trate obletu od pôvodnej trate,
po obdržaní povolenia oznámiť začatie obletu, zmeny kurzu počas obletu, návrat na pôvodnú trať a jej dosiahnutie.
trať, ktorou má letieť a ak je to možné, mimo miest, prednostne nad vodou a mimo priestory, v ktorých bola hlásená alebo sa očakáva búrka,
hladinu, ktorá sa má použiť a ktorá nemá byť nižšia ako 9 000 ft (2 750 m) AMSL mimo TMA a 6 000 ft (1 850 m) AMSL pre lety v TMA a
trvanie vypúšťania paliva.
Rozstupy medzi lietadlom vypúšťajúcim palivo a ostatnou známou prevádzkou majú byť:
horizontálny rozstup najmenej 10 NM od lietadla vypúšťajúceho palivo, avšak nie za ním,
vertikálny rozstup najmenej:
1 000 ft (300 m) nad lietadlom vypúšťajúcim palivo a
3 000 ft (900 m) pod lietadlom vypúšťajúcim palivo
vo vzdialenosti 15 minút letu alebo 50 NM za ním.
Poznámka: Horizontálne hranice priestoru, v ktorom sa vyžaduje zaistenie príslušného vertikálneho rozstupu od ostatnej prevádzky, sú 10 NM na každú stranu od trate lietadla, ktoré vypúšťa palivo, 10 NM pred ním a 50 NM alebo 15 minút na trati za ním (vrátane zatáčok).
Ak bude posádka lietadla počas vypúšťania paliva dodržiavať rádiové ticho, musí sa s posádkou dohodnúť frekvencia, na ktorej bude posádka počúvať a čas, v ktorom rádiové ticho skončí.
strategickej,
predtaktickej,
taktickej.
Túto úroveň vykonáva Stála medzirezortná komisia (ďalej len "komisia") zložená zo zástupcov Ministerstva dopravy Slovenskej republiky a Ministerstva obrany Slovenskej republiky, ktorá plní úlohy v zmysle článku 3 a 4 nariadenia Komisie (ES) č. 2150/2005.
Komisia určuje Výbor stálej medzirezortnej komisie na spracovanie a predkladanie žiadostí od žiadateľov na schválenie v súlade so zásadami.
Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky
Sekcia civilného letectva
Námestie slobody 6
P. O. Box 100
810 05 BRATISLAVA
Pracovisko spravovania vzdušného priestoru (ďalej len "AMC") sa riadi nasledovnými prioritami, ktoré vypracovala komisia:
Priorita č. 1: - zakázané priestory, CTR/TMA, LZR315, LZR314, LZR1 a LZR2, stále trate ATS v riadenom vzdušnom priestore.
Priorita č. 1 sa na účely FUA uplatňuje výlučne na základe rozhodnutia komisie.
Priorita č. 2: - AMC spravované priestory na vykonávanie vojenských operácií a výcviku Ozbrojených síl Slovenskej republiky alebo Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.
Pri pridelení AMC spravovaných priestorov podľa priority č. 2 má prednosť požiadavka Ozbrojených síl Slovenskej republiky alebo Ministerstva vnútra Slovenskej republiky po zohľadnení požiadaviek od iných AA prerokovaných na koordinačnej porade, s výnimkou požiadaviek zahraničných prevádzkovateľov prednesených prostredníctvom ACC Bratislava (vychádzajúc z potrieb ATFCM), kedy sa postupuje podľa pravidiel vyjednávania uvedených v Smernici na výkon služby na AMC.
Priorita č. 3: -AMC spravované priestory pre potreby iných používateľov než Ozbrojených síl Slovenskej republiky alebo Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.
Priorita č. 4: - podmienené trate ATS (CDR).
Komisia môže stanoviť prednosť pred uvedenými prioritami pri záujmových priestoroch v prípade, keď používateľ vzdušného priestoru požiada o rezerváciu priestorov pre tieto činnosti:
rozsiahle medzinárodné vojenské cvičenia,
medzinárodné a národné súťaže v športovom lietaní.
Žiadateľ o udelenie priority č. 4 je povinný doručiť komisii svoju požiadavku na prioritu do 15. marca daného roku alebo najmenej 6 mesiacov pred požadovaným termínom rezervácie priestoru.
Túto úroveň vykonáva spoločné civilno-vojenské pracovisko spravovania vzdušného priestoru Slovenskej republiky v súlade s nariadením Komisie (ES) č. 2150/2005, čl. 5. AMC zhromažďuje žiadosti AA na dočasné pridelenie vzdušných priestorov určených na strategickej úrovni, kde doba obmedzenia nepresahuje 24 hodín a rozhoduje o ich pridelení v súlade s pravidlami stanovenými komisiou na základe predchádzajúcej dohody vojenskej a civilnej časti pracoviska AMC.
Táto úroveň sa realizuje deň pred dňom plánovaného využitia vzdušného priestoru (D-1). V priebehu tejto fázy, AMC po predchádzajúcej koordinácii a procese vyjednávania so všetkými AA spracováva a odosiela správu AUP.
Kontaktné údaje:
AMC
TEL: 0960/46 22 31, 045/532 18 17 (vojenské)
02/48 57 22 20 (civilné)
Fax: 0960/46 36 62
AFTN: LZSLYWYC
e-mail: amc@mil.sk
Táto úroveň sa vykonáva v súlade s nariadením Komisie (ES) č. 2150/2005, čl. 6. V reálnom čase zodpovedné stanovištia ATS/vojenské stanovištia riadenia odovzdávajú informácie o aktuálnom stave prideleného vzdušného priestoru na predtaktickej úrovni. AMC koordinuje požiadavky jednotlivých AA a stanovíšť na zmeny a v prípade potreby odosiela správu UUP.
Publikovaná doba činnosti - čas aktivácie určený na strategickej úrovni ASM, ktorý zahŕňa maximálne možný čas aktivácie.
Plánovaná doba činnosti - čas dohodnutý na predtaktickej úrovni ASM a publikovaný v správe AUP/UUP; nesmie prekročiť publikovanú dobu činnosti.
Skutočná doba činnosti - skutočný čas využitia priestoru oznámený jeho používateľom; nesmie prekročiť plánovanú dobu činnosti uvedenú v správe AUP/UUP.
”Podmienené trate” (CDRs) dopĺňajú sieť stálych tratí ATS. Účelom CDRs je umožniť plánovanie a využitie takých tratí ATS, alebo ich častí, ktoré nie sú permanentne použiteľné. CDRs sú zriaďované cez ktorékoľvek potenciálne prechodne vyčlenené priestory označené všeobecným termínom ”AMC spravované priestory” (TRA, TSA alebo obmedzené (R) priestory). Podmienky na využitie CDRs sa denne publikujú v národnom ”pláne využitia vzdušného priestoru/aktualizovanom pláne využitia vzdušného priestoru” (AUP/UUP) a oznamujú v európskom "pláne využitia vzdušného priestoru/aktualizovanom pláne využitia vzdušného priestoru" (EAUP/EUUP).
CDRs sa delia na tri kategórie podľa predpokladaného stupňa využiteľnosti, možnosti ich plánovania a predvídanej úrovne aktivity v pridruženej TSA(s). CDR sa môže zaradiť do jednej alebo do viacerých z nasledujúcich kategórií:
kategória 1 - stále plánovateľná CDR
kategória 2 - nie stále plánovateľná CDR
kategória 3 - neplánovateľná CDR
V súlade s konceptom Single CDR Category (SCC) sú v Slovenskej republike zriadené len CDR trate kategórie 1 (CDR 1) nasledovne:
Kategória 1 (CDR 1) Trate CDR 1 sú dostupné pre plánovanie letov v časoch publikovaných v AIP. Nedostupnosť trate CDR 1 pre účely plánovania letov je publikovaná správou AUP/UUP a oznámená správou EAUP/EUUP. Za účelom kalkulácie spotreby paliva môžu byť v stĺpci "Poznámky" uvedené náhradné trate. |
V súlade s konceptom SCC nie sú v Slovenskej republike zriadené CDR trate kategórie 2.
V súlade s konceptom SCC nie sú v Slovenskej republike zriadené CDR trate kategórie 3.
za Vzdušné sily Ozbrojených síl Slovenskej republiky:
Veliteľstvo vzdušných síl Ozbrojených síl Slovenskej republiky,
velitelia útvarov a jednotiek,
za Veliteľstvo pozemných síl Ozbrojených síl Slovenskej republiky a Veliteľstvo síl pre špeciálne operácie Ozbrojených síl Slovenskej republiky:
velitelia vojenských výcvikových priestorov,
velitelia útvarov a jednotiek, ktorým sú výcvikové zariadenia pridelené,
Letecké opravovne Trenčín, a. s.,
Vojenský technický a skúšobný ústav Záhorie,
Slovenský národný aeroklub (SNA),
Letecká amatérska asociácia (LAA),
Slovenská letecká federácia (SLF),
Letecký útvar Ministerstva vnútra SR,
Dopravný úrad/Úrad vojenského letectva
ACC/FMP Bratislava v záujme národných a zahraničných prevádzkovateľov lietadiel.
plánovali svoju činnosť s dostatočným časovým predstihom, aby mohli predložiť svoje požiadavky na pridelenie vzdušného priestoru na AMC najneskôr do 1100 UTC v deň pred dňom činnosti (D-1);
v deň plánovanej činnosti ihneď oznámili na AMC začiatok, prerušenie, ukončenie alebo zrušenie tejto činnosti.
Žiadosť musí obsahovať nasledujúce informácie:
označenie AMC spravovaného priestoru podľa AIP SR,
dátum a časové rozpätie aktivácie plánovanej činnosti,
dolnú a hornú hranicu, v rozmedzí ktorých sa bude činnosť vykonávať.
Žiadosti nad rámec publikácie v AIP SR na ďalší kalendárny mesiac sa musia predložiť na AMC minimálne 7 dní vopred alebo priamo na koordinačnej porade. Po koordinácii Dopravný úrad rozhodne o spôsobe zverejnenia takejto informácie.
2. brigáda vzdušných síl
AMC Zvolen
Borovianska cesta 1
960 01 Zvolen
Tento postup nezbavuje žiadateľa povinnosti dodržať odsek ENR 1.1.12.5.2.
V deň D-1 medzi 1600 (1500) a 2000 (1900) môže byť vydaná jedna UUP správa s platnosťou od D 0600 do D+1 0600. V prípade, že sa jedná o opravu chybných údajov publikovaných omylom v AUP, je dovolené dodatočné publikovanie/rozšírenie nedostupnosti CDR/ATS tratí a dodatočné pridelenie/rozšírenie AMC-spravovaného priestoru.
V deň D medzi 0700 (0600) a 2000 (1900) môže byť vydaná jedna UUP správa s okamžitou planosťou do D+1 0600 každú celú hodinu alebo polhodinu (max. 27 správ UUP). Aktuálna správa UUP nahrádza vždy poslednú správu (AUP/UUP) a nie je možné prekročiť rámec predchádzajúcej správy AUP/UUP.
Pre AA sú AUP/UUP denne publikované vojenskou časťou AMC na webovej stránke: https://vvzs.mil.sk/352/.
Priestor s aktívnou koordináciou pre lety QRA(I) na úlohy zakročovania a na účel prípravy alebo preverenia systému protivzdušnej obrany (ďalej len „priestor s aktívnou koordináciou“):
má tvar valca s polomerom 20 NM okolo určeného QRA(I) a so zvislými hranicami 5 000 ft nad a 5 000 ft pod určeným QRA(I),
sa vyhlasuje v CTA Bratislava,
má triedu vzdušného priestoru, ktorá zodpovedá triede vzdušného priestoru, v ktorom je použitý,
je prístupný pre všetky lietadlá,
vzniká oznámením vojenského stanovišťa riadenia o jeho použití,
zaniká oznámením vojenského stanovišťa riadenia o konci jeho použitia alebo ak došlo k jeho zlúčeniu s vyhradeným priestorom podľa § 4 ods. 5 zákona č. 143/1998 Z. z. alebo s obmedzeným priestorom zriadeným výlučne pre potreby Ministerstva obrany Slovenskej republiky.