Menu

AIP
Letecká informačná príručka

Slovenská republika

PRE ZÍSKANIE NAJNOVŠÍCH INFORMÁCIÍ PREŠTUDUJTE SPRÁVY NOTAM A AIP SUP

LPS SR, š. p.


GEN 3.4  TELEKOMUNIKAČNÉ SLUŽBY

3.4.1  Zodpovedná služba

Leteckú telekomunikačnú službu na území Slovenskej republiky poskytujú Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky, štátny podnik.

Poštová adresa:

Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky, štátny podnik
Letecká telekomunikačná služba
Ivanská cesta 93
823 07 BRATISLAVA 216

TEL: 02/48 57 23 00

FAX: 02/48 57 23 05

FAX: 02/48 57 24 55 (H24)

AFTN: LZIBYKYT

Služby sú poskytované v súlade s ustanoveniami uvedenými v dokumentoch ICAO:

Rozdiely medzi národnými predpismi a postupmi súvisiacimi s normami, odporúčaniami a postupmi ICAO sú uvedené v podsekcii GEN 1.7.

3.4.2  Rozsah pôsobnosti

Telekomunikačné služby sú poskytované pre celý FIR BRATISLAVA.

3.4.3  Druhy služieb

3.4.3.1 Rádionavigačné služby

Na území Slovenskej republiky sú k dispozícii nasledovné rádiové zariadenia pre leteckú navigáciu:

  1. MF nesmerový rádiový maják (NDB);

  2. VHF všesmerový rádiový maják (VOR);

  3. monoimpulzný sekundárny prehľadový radar (MSSR);

  4. okrskový prehľadový radar (SRE);

  5. systém na presné priblíženie (ILS);

  6. polohový rádiomaják (L);

  7. VHF traťové návestidlo 75 MHz (MKR);

  8. UHF zariadenie na meranie vzdialenosti (DME).

3.4.3.2 Hlasové služby
3.4.3.2.1 Letecké stanice udržiavajú nepretržité sledovanie komunikácie v rozsahu publikovaných frekvencií a prevádzkových hodín, dokiaľ nie je inak stanovené.
3.4.3.2.2 Lietadlo obvykle komunikuje s pozemnou riadiacou rádiovou stanicou slúžiacou stanovišťu zodpovednému za poskytovanie služieb vo vzdušnom priestore, kde sa let realizuje. S výnimkou prípadov núdze by malo lietadlo nepretržite sledovať komunikáciu na príslušnej frekvencii riadiacej stanice a nemalo by prerušiť odposluch, bez predchádzajúceho informovania riadiacej rádiovej stanice.
3.4.3.2.3 VHF rádio (vysielač a prijímač) použité v leteckom pásme (118 - 137 MHz) musí spĺňať požiadavky stanovené v ICAO Annex 10, Volume III, Part II ako aj požiadavky v podsekcii GEN 1.5 týkajúcich sa rádiového zariadenia s odstupom kanálov 8,33 kHz.
3.4.3.3 Pevná služba
3.4.3.3.1 Správy vysielané leteckou pevnou službou budú prijaté za podmienky, že:
  1. spĺňajú požiadavky ICAO Annex 10, Volume II, Chapter 3, 3.3;

  2. sú pripravené vo formáte predpísanom v ICAO Annex 10.

3.4.3.4 Komunikácia dátovým spojením medzi pilotom a riadiacim (CPDLC)
3.4.3.4.1 Všeobecne
3.4.3.4.1.1 Služby CPDLC sú k dispozícii pre lietadlá pohybujúce sa v rámci vzdušného priestoru FIR BRATISLAVA medzi FL 285 a FL 660.

V prípade dostupnosti sú služby CPDLC k dispozícii aj v TMA Bratislava.

3.4.3.4.1.1.1 V tomto vzdušnom priestore sú poskytované nasledujúce CPDLC služby:
  1. DLIC (spustenie komunikácie prostredníctvom dátového spojenia),

  2. ACL (povoľovanie a informácie ATC),

  3. ACM (riadenie komunikácie ATC),

  4. AMC (kontrola mikrofónu ATC).

3.4.3.4.1.1.2 Vo FIR BRATISLAVA medzi FL 285 a FL 660 sú posádky lietadiel vybavených CPDLC ATN B1 povinné vykonať prihlásenie sa na datalinkovú adresu "LZBB".
3.4.3.4.2 Letový plán
3.4.3.4.2.1 Piloti, ktorí zamýšľajú použiť vo FIR BRATISLAVA CPDLC spojenie, sú povinní uviesť v letovom pláne v poli 10 vybavenie J1 a v poli 18 24-bitovú adresu lietadla (CODE/hexadecimal).
3.4.3.4.2.2 Prevádzkovatelia vykonávajúci lety úplne alebo čiastočne v priestore jednotného európskeho neba (Single European Sky), v ktorom je vyžadované vybavenie ATN B1 CPDLC, ale ktoré majú výnimku z vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) 2023/1770 podľa bodu 2, písm. e) ust. AUR.COM.2005 alebo ich typy/verzie lietadiel sú vyňaté z platnosti vyššie uvedeného nariadenia, uvedú v letovom pláne v poli 10 písmeno “Z” a v poli 18 “DAT/CPDLCX”.

Poznámka: Prevádzkovatelia, ktorí svoje lietadlá dobrovoľne vybavili v súlade s vykonávacím nariadením Komisie (EÚ) 2023/1770 a zamýšľajú CPDLC využívať, nemusia v letovom pláne túto výnimku indikovať.

3.4.3.4.3 Použitie CPDLC
3.4.3.4.3.1 Hlasová komunikácia a rádiotelefónne pokyny majú vždy a za všetkých okolností prednosť pred pokynmi CPDLC.

Povolenie nesmie byť vykonané skôr, kým nie je odoslaná správa WILCO. Ak vznikla akákoľvek pochybnosť o obsahu správy alebo povolenia vydaného dátovým spojením, musí byť vždy pre objasnenie použitá hlasová komunikácia.

Ak riadiaci výslovne požiada potvrdiť povolenie vydané dátovým spojením CPDLC hlasom, pilot by mal použiť nasledujúcu frázu:

Príklad: "CALL SIGN - CONFIRMING CPDLC CLIMB FL 370".

CPDLC komunikácia so stanovišťom ATC sa vykonáva iba vtedy, keď je lietadlo v priestore zodpovednosti príslušného stanovišťa a toto stanovište mu poskytuje službu riadenia.

3.4.3.4.4 DLIC Prihlásenie sa
3.4.3.4.4.1 "Ground facility designator" pre FIR BRATISLAVA je LZBB.

Log-on proces by mal začať 15 minút pred vstupom do FIR BRATISLAVA. U lietadiel odlietavajúcich z letiska LZIB môže byť začatý po dosiahnutí rádiového krytia pre dátové spojenie.

Bez ohľadu na počet prelietavaných sektorov sa vo FIR BRATISLAVA použije počas letu iba jeden log-on proces.

3.4.3.4.5 CPDLC Služby
3.4.3.4.5.1 ATC povolenie a inštrukcie (ACL)

Piloti môžu obdržať správy zobrazené cez dátové spojenie (uplink). Piloti môžu prostredníctvom dátového spojenia požiadať o zmenu letovej hladiny (stúpanie či klesanie) alebo o povolenie priamej trate k určitému bodu na trase.

3.4.3.4.5.2 Riadenie komunikácie ATC (ACM)

Inštrukciu ATC ku zmene frekvencie potvrdí pilot správou WILCO. Ak pilot nie je schopný splniť pokyn uvedený v CPDLC správe, musí prejsť na hlasovú komunikáciu a informovať ATC.

3.4.3.4.6 Obmedzenia správ
3.4.3.4.6.1 Piloti pri komunikácii nesmú používať voľné textové správy (CPDLC free text). Použitie takýchto správ  bude mať za následok chybovú odpoveď (ERROR).
3.4.3.4.7 Sieť ATN

Základom pre CPDLC komunikáciu v rámci FIR BRATISLAVA je ATN/FANS B+. Dátová komunikácia cez FANS 1A nie je podporovaná.

3.4.3.4.8 Odhlásenie sa

Log-off prebieha automaticky pri opustení vzdušného priestoru FIR BRATISLAVA. Žiadna činnosť zo strany pilota sa nepožaduje.

3.4.3.4.9 Výpadok CPDLC

V prípade výpadku CPDLC spojenia, CPDLC povolenia, ktoré boli vyslané a neboli ešte potvrdené, musia byť zopakované hlasovým spojením a/alebo potvrdené.

3.4.3.4.10 CPDLC správy

Riadiaci alebo pilot musia zostaviť CPDLC správy s použitím definovaného súboru správ. Pilot môže očakávať nasledujúce povolenia a inštrukcie vydané pomocou CPDLC:

3.4.3.4.10.1 ATC Uplink povolenia a inštrukcie vydávané ACC Bratislava/APP Štefánik
  1. UNABLE/STANDBY

  2. CONTACT (unit name) (frequency)

  3. MAINTAIN (level)

  4. CLIMB/DESCENT TO (level)

  5. CONTINUE PRESENT HEADING

  6. FLY HEADING (degrees)

  7. TURN (direction) (degrees)

  8. PROCEED DIRECT TO (position)

  9. MAINTAIN (speed)

  10. MAINTAIN PRESENT SPEED

  11. MAINTAIN (speed) OR LESS/GREATER

  12. RESUME NORMAL SPEED

  13. NO SPEED RESTRICTION

  14. SQUAWK (code)

  15. CHECK STUCK MICROPHONE (free text)

3.4.3.4.10.2 Pilot môže využiť CPDLC s ACC Bratislava/APP Štefánik k zaslaniu nasledujúcich správ a požiadaviek:
  1. WILCO/UNABLE/STANDBY/ROGER

  2. REQUEST DIRECT TO (position)

  3. REQUEST CLIMB/DESCENT TO (level)

  4. REQUEST (level)

  5. DUE TO WEATHER/DUE TO AIRCRAFT PERFORMANCE

3.4.3.5 Meteorologické vysielanie

Meteorologické vysielanie (VOLMET - R/T) pre lietadlá za letu je podrobne opísané v odseku GEN 3.5.7.

3.4.3.6 Používané jazyky

V slovenskej telekomunikačnej službe sa používa slovenský a anglický jazyk. Iné národné jazyky môžu byť použité len na základe vzájomnej dohody.

3.4.4  Požiadavky a podmienky

Neaplikuje sa.

3.4.5   AFTN a medzinárodné sieťové spojenie


LEGENDA 


Sieťové spojenie AFTN


Jednosmerný prenos faxom


Medzinárodné sieťové spojenie

3.4.6  TELEFÓNNE OKRUHY


LEGENDA K TELEFÓNNYM OKRUHOM


Priame spojenie

Sprostredkované spojenie (cez ACC)

Lokálne pripojenie k dispečerskej ústredni