Leteckú telekomunikačnú službu na území Slovenskej republiky poskytujú Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky, štátny podnik.
Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky, štátny podnik
Letecká telekomunikačná služba
Ivanská cesta 93
823 07 BRATISLAVA 216
TEL: 02/48 57 23 00
FAX: 02/48 57 23 05
FAX: 02/48 57 24 55 (H24)
AFTN: LZIBYKYT
Služby sú poskytované v súlade s ustanoveniami uvedenými v dokumentoch ICAO:
Annex 10 Aeronautical Telecommunications
Doc 8400 ICAO Abbreviations and Codes
Doc 8585 Designators for Aircraft Operating Agencies,
Aeronautical Authorities and Services
Doc 7030, Part 2 Regional Supplementary Procedures
(COM procedures for EUR)
Doc 7910 Location Indicators
Rozdiely medzi národnými predpismi a postupmi súvisiacimi s normami, odporúčaniami a postupmi ICAO sú uvedené v podsekcii GEN 1.7.
Telekomunikačné služby sú poskytované pre celý FIR BRATISLAVA.
Na území Slovenskej republiky sú k dispozícii nasledovné rádiové zariadenia pre leteckú navigáciu:
MF nesmerový rádiový maják (NDB);
VHF všesmerový rádiový maják (VOR);
monoimpulzný sekundárny prehľadový radar (MSSR);
okrskový prehľadový radar (SRE);
systém na presné priblíženie (ILS);
polohový rádiomaják (L);
VHF traťové návestidlo 75 MHz (MKR);
UHF zariadenie na meranie vzdialenosti (DME).
spĺňajú požiadavky ICAO Annex 10, Volume II, Chapter 3, 3.3;
sú pripravené vo formáte predpísanom v ICAO Annex 10.
V prípade dostupnosti sú služby CPDLC k dispozícii aj v TMA Bratislava.
DLIC (spustenie komunikácie prostredníctvom dátového spojenia),
ACL (povoľovanie a informácie ATC),
ACM (riadenie komunikácie ATC),
AMC (kontrola mikrofónu ATC).
Poznámka: Prevádzkovatelia, ktorí svoje lietadlá dobrovoľne vybavili v súlade s vykonávacím nariadením Komisie (EÚ) 2023/1770 a zamýšľajú CPDLC využívať, nemusia v letovom pláne túto výnimku indikovať.
Povolenie nesmie byť vykonané skôr, kým nie je odoslaná správa WILCO. Ak vznikla akákoľvek pochybnosť o obsahu správy alebo povolenia vydaného dátovým spojením, musí byť vždy pre objasnenie použitá hlasová komunikácia.
Ak riadiaci výslovne požiada potvrdiť povolenie vydané dátovým spojením CPDLC hlasom, pilot by mal použiť nasledujúcu frázu:
Príklad: "CALL SIGN - CONFIRMING CPDLC CLIMB FL 370".
CPDLC komunikácia so stanovišťom ATC sa vykonáva iba vtedy, keď je lietadlo v priestore zodpovednosti príslušného stanovišťa a toto stanovište mu poskytuje službu riadenia.
Log-on proces by mal začať 15 minút pred vstupom do FIR BRATISLAVA. U lietadiel odlietavajúcich z letiska LZIB môže byť začatý po dosiahnutí rádiového krytia pre dátové spojenie.
Bez ohľadu na počet prelietavaných sektorov sa vo FIR BRATISLAVA použije počas letu iba jeden log-on proces.
Piloti môžu obdržať správy zobrazené cez dátové spojenie (uplink). Piloti môžu prostredníctvom dátového spojenia požiadať o zmenu letovej hladiny (stúpanie či klesanie) alebo o povolenie priamej trate k určitému bodu na trase.
Inštrukciu ATC ku zmene frekvencie potvrdí pilot správou WILCO. Ak pilot nie je schopný splniť pokyn uvedený v CPDLC správe, musí prejsť na hlasovú komunikáciu a informovať ATC.
Základom pre CPDLC komunikáciu v rámci FIR BRATISLAVA je ATN/FANS B+. Dátová komunikácia cez FANS 1A nie je podporovaná.
Log-off prebieha automaticky pri opustení vzdušného priestoru FIR BRATISLAVA. Žiadna činnosť zo strany pilota sa nepožaduje.
V prípade výpadku CPDLC spojenia, CPDLC povolenia, ktoré boli vyslané a neboli ešte potvrdené, musia byť zopakované hlasovým spojením a/alebo potvrdené.
Riadiaci alebo pilot musia zostaviť CPDLC správy s použitím definovaného súboru správ. Pilot môže očakávať nasledujúce povolenia a inštrukcie vydané pomocou CPDLC:
UNABLE/STANDBY
CONTACT (unit name) (frequency)
MAINTAIN (level)
CLIMB/DESCENT TO (level)
CONTINUE PRESENT HEADING
FLY HEADING (degrees)
TURN (direction) (degrees)
PROCEED DIRECT TO (position)
MAINTAIN (speed)
MAINTAIN PRESENT SPEED
MAINTAIN (speed) OR LESS/GREATER
RESUME NORMAL SPEED
NO SPEED RESTRICTION
SQUAWK (code)
CHECK STUCK MICROPHONE (free text)
WILCO/UNABLE/STANDBY/ROGER
REQUEST DIRECT TO (position)
REQUEST CLIMB/DESCENT TO (level)
REQUEST (level)
DUE TO WEATHER/DUE TO AIRCRAFT PERFORMANCE
Meteorologické vysielanie (VOLMET - R/T) pre lietadlá za letu je podrobne opísané v odseku GEN 3.5.7.
V slovenskej telekomunikačnej službe sa používa slovenský a anglický jazyk. Iné národné jazyky môžu byť použité len na základe vzájomnej dohody.
Neaplikuje sa.
LEGENDA
![]() |
Sieťové spojenie AFTN |
![]() |
Jednosmerný prenos faxom |
![]() | Medzinárodné sieťové spojenie |
LEGENDA K TELEFÓNNYM OKRUHOM
![]() | Priame spojenie |
![]() | Sprostredkované spojenie (cez ACC) |
![]() | Lokálne pripojenie k dispečerskej ústredni |